Yhdistys

Voitte olla yhteydessä Suomen Pianonvirittäjät ry:n johtokuntaan alaamme koskevissa kysymyksissä. Vastaamme yhteydenottoihin mielellämme. Jos etsit virittäjää, voit käyttää virittäjähakuamme.

HISTORIAA JA TOIMINTAA

Suomen Pianonvirittäjät ry on vuonna 1938 perustettu pianonvirittäjien yhdistys. Pianonvirittäjiä on toki toiminut Suomessa pidemmän aikaa, mutta tuolloin heräsivät ensimmäiset ajatukset alamme etujen ajamisesta ja ammattitaidon yhteisestä kehittämisestä. Koska alan virallista koulutusta ei vielä ollut olemassa, toimi yhdistykseen pääsynä jäseniltä vaadittava näyttökoe.

Koulutusta on järjestetty vuosikymmenten varrella hyvin monimuotoisesti ja opettajiksi on valittu niin kotimaisia kuin ulkomaisia mestareita mm. Yamahan, Steinwayn ja Bösendorferin tehtailta. Pianotehtailla on ollut perinteisesti suuri rooli virittäjien koulutuksen suhteen, mutta linjastomainen tehdastyö poikkesi kuitenkin suuresti kenttätyöstä huoltojen, flyygeleiden ja konserttien parissa.

Yhdistyksemme on kehittänyt alaamme ja etujamme monin tavoin. Olimme myös mukana perustamassa yhä toiminnassa olevaa pianonvirityskoulua vuonna 1982. Koulun alkuperäinen tarkoitus oli näkövammaisten kouluttaminen tehdastyöhön, mutta laman myötä koulutus muuttui kaikille avoimeksi linjaksi. Vuoteen 2017 asti se oli myös pohjoismaiden ainoa toisen asteen koulutuslaitos alallemme.